Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, February 28, 2007

Kawal ketat syarikat berhubung kerajaan (GLC), 28.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan SengGiaw mengulangi bahawa kawalan yang berkesan mestilah diadakan ke atas syarikat-syarikat yang berhubung dengan kerajaan (GLC), bersama-sama dengan pengembangan kek ekonomi, penyusunan masyarakat yang bermakna dan pembasmian kemiskinan.

Sebarang percubaan untuk mengurangkan ketidakseimbangan sosio-ekonomi mestilah berasaskan kepada pengembangan kek ekonomi, bukan untuk memberi manfaat kepada segelintir orang sahaja. Sejak 70han abad lalu,kita sering menekankan prinsip ini. Kerajaan kerapkali mengesahkan usaha memperluaskan kek dan menafikan amalan merampaskan kekayaan dari satu kaum untuk dibahagikan kepada kaum yang lain.

Dr Tan membuat komen terhadap peranan GLC. Ekuiti yang dipegang oleh kerajaan di dalam GLC adalah milik semua orang Malaysia.

Sejak 1970, Kerajaan melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan matlamat untuk menyusun semula masyarakat dan membasmikan kemiskinan. Ini adalah bagi mengelakkan dominasi satu kaum di perkhidmatan awam dan kaum yang lain di sektor swasta. Pengurangan ketidakseimbangan sosio-ekonomi adalah penting.

Dalam 37 tahun ini, masyarakat telah berubah dengan penghijrahan penduduk dari luar bandar kepada bandar dan kedatangan pekerja asing. Kecurangan, langkah yang tidak adil dan pembaziran di dalam pelaksanaan DEB telah menimbulkan ketidakpuasan semua kaum.

Pada permulaannya, ekuiti atau saham yang dimiliki Melayu ditetapkan sekurang-kurangnya 30% pada 1990. Kini, Kerajaan menegaskan bahawa Melayu hanya mempunyai 19% ekuiti. Sesetengah penyelidik mengatakan dengan keras bahawa angkanya lebih 40%. Pemilikan ekuiti terus menimbulkan pertikaian. Selagi Kerajaaan tidak dapat mengatasi faktor-faktor yang menyebabkan orang Melayu menjualkan saham yang diberi apabila harga saham melambung tinggi, adanya sesetengah langkah ekonomi tidak adil dan pemborosan, matlamat ekuiti itu susahlah hendak dicapai.

Siapa menguasai sektor awam dan siapa mempengaruhi lebih di sektor swasta akan terus menjadi isu sensitif. Ini menakjubkan rakyat.

Kerajaan melalui saluran yang tertentu seperti GLC untuk menyertai perniagaan. GLC besar adalah termasuk Tenaga Nasional Berhad, Malayan Banking, Petronas, Mas dan Telekom Malaysia Berhad. Jumlah pelaburan di dalam GLC adalah lebih RM113 bilion. Sesetengahnya semacam Mas pernah diuruskan dengan lemah mengakibatkan kerugian teruk; sekarang pimpinan baru Mas sedang mengubahkan keadaan. Kereta Nasional, Proton, sedang berada dalam dilema: dalam sembilan bulan berakhir pada 31Disember, 2006, ia mengalami kerugian RM590, 448,000.

Kita memerlukan kawalan yang efektif untuk GLC. Kabinet mempunyai Jawatankuasa Pelaburan Impak Tinggi yang diketuai Datuk Seri Najib. Cadangan-cadangan lain untuk GLC adalah Jawatankuasa Kabinet dan Jawatankuasa Pilihan Parlimen. Jawatankuasa Pilihan adalah lebih bebas.

Kerajaan mengulangi hasratnya untuk mengembangkan kek ekonomi, bagi mengelakkan sebarang kaum menguasai setor-sektor awam and swasta.Tetapi, kita lihat pegawai-pegawai kanan di Kementerian Kewangan danGLC adalah didominasikan oleh satu kaum. Sebenarnya, semua perlantikan mustahak di jabatan kerajaan dan GLC patutlah berasaskan kepada meritokrasi, bukan agama atau kaum.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home