Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, February 21, 2007

Tubuh Jawatankuasa Teknikal untuk memulihkan sungai mati, 21.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya jawatankuasa teknikal yang sesuai ditubuhkan untuk menghidupkan semula sungai-sungai yang mati.

Dr Tan merujuk kepada kenyataan pada 14 Februari, 2007, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Azmi Khalid yang hendak mendapatkan laporan penuh berhubung dengan pencemaran ammonia Sungai Langat di Hulu Langat dan Sungai Selisik di Hulu Selangor.

Menurut ramalan Jabatan Kaji Cuaca, setelah bencana banjir, negara akan dilanda kemarau yang teruk. Pencemaran dwi sungai tersebut menjadikan isu ini lebih sensitif. Dua sungai tersebut adalah di dalam kawasan tadahan untuk bekalan air di Selangor. Kononnya, kerana pencemarn, tiga loji rawatan air di Sungai Selisik, Batu 11 Cheras dan Bukit Tampoi, Sepang. Kita berharap Azmi mendapat laporannya dengan secepat mungkin, agar beliau boleh mengenalpasti jenis, keseriusan dan punca pencemaran tersebut.

Setakat ini, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar menyenaraikan sembilan batang sungai mati yang tidak mempunyai ikan, udang dan sebagainya, iaitu Sungai Juru, Sungai Pinang dan Sungai Jejawi di Pulau Pinang, Sungai Buloh dan Sungai Kalang di Selangor, Sungai Segget, Sungai Kempas, Sungai Danga dan Sungai Tukang Batu di Johor.

Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran adalah termasuk kelodak dan lumpur dari kerja tanah, sisa pepejal, air larut resap dari tapak pelupusan sampah, kumbahan dari premis makanan, pasar basah, kilang dan ternakan binatang. Amalan tidak sihat ini mestilah diberhentikan.

Kementerian tersebut mengatakan bahawa Program 4 Tahun Pembersihan Sungai Klang termasuk satu Jawatankuasa Teknikal telah diadakan untuk membersihkan Sungai Klang. Selain dari Sungai Klang, jawatankuasa teknikal yang sesuai adalah diperlukan untuk menghidupkan semula sungai-sungai mati dan sungai-sungai tercemar di kawasan tadahan seperti Sungai Langat dan Sungai Selisik.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home