Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, February 08, 2007

Benar-benar lanjutkan tempoh persaraan dari 56 kepada 65,9.2.2007

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya Kerajaan sungguh-sungguh memanjangkan tempoh persaraan kakitangan awam daripada usir 56 kepada 65 tahun. Cadangan serupa ini telah dibuat oleh sesetengah pihak di dalam lebih 20 tahun ini, tetapi, Kerajaan berlengah-lengah kerana sebab-musabab yang tertentu.

Dr Tan membuat seruan ini darihal kenyataan YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang, pada 5 Februari, 2007, mengatakan bahawa umur persaraan 56 tahun untuk kakitangan awam adalah terlalu awal dan muda.

Saya setuju dengan pendapat YAB. Bilangan warga emas berusia 60 ke atas semakin hari semakin bertambah.

Jangka hayat penduduk Malaysia adalah 76 tahun bagi wanita dan 73 bagi lelaki. Demikian, adalah peri mustahak bahawa sektor-sektor awam dan swasta melanjutkan tempoh persaraan.

Pada 80han abad lalu, saya membangkitkan tempoh persaraan dipanjangkan dari 55 kerpada 65. Kerajaan cuba menambah satu tahun lagi. Kemudian, ia berlalai-lalai. Ketika menjawab soalan di Parlimen mengenai hal ini, Kerajaan memberi pelbagai alasan termasuk kerumitan organisasi pentadbiran, sesetengah kakitangan tidak berupaya, tempoh perkhidmatan melebihi 35 tahun terlalu panjang, golongan muda tidak berpeluang dan sebagainya.

Jabatan Perdana Menteri pernah menyebut umur persaraan di beberapa negara: United Kingdom, Amerika Syarikat, Sweden, Norway (67), Australia, Jepun (65), Singapura, Thailand (62), China, Korea, Filipina (60). Hanya tinggal 13 tahun lagi sebelum Malaysia mencapai matlamat negara maju pada 2020. Mengapa kita masih ketinggalan negara-negara tersebut dalam tempoh persaraan?

Jika kita tidak menggunakan formula yang sesuai meningkatkan usia persaraan secara berperingkat, setiap tahun lebih ramai golongan muda akan membayar cukai untuk menampung hidup lebih banyak golongan emas. Sekarang, bajet tahunan persekutuan memperuntukkan perbelanjaan tanggungan lebih RM20 billion setiap tahun. Ini termasuk peruntukan diraja, ketua hakim negara, Yang di-Pertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat, perbelanjaan kerana hutang negara, pencen, elaun bersara dan ganjaran. Pencen, elaun bersara dan ganjaran adalah lebih RM5 bilion. Ini bertambah setiap tahun.

Kita hendak menyaksikan Kerajaan tidak lagi keberatan melanjutkan tempoh persaraan mengikut formula yang praktikal. Kita akan sentiasa memberi peringatan kepadanya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home