Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, February 15, 2007

Tender terbuka untuk semua projek termasuk yang dihadkan untuk bumiputera. 15.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mencadangkan supaya Kerajaan mengamalkan tender terbuka dan penilaian yang berkesan untuk semua projek, termasuk yang dihadkan kepada bumiputera sahaja.

Dr Tan membuat komen terhadap projek bumiputera yang diberikan kepada kaum lain pada 2006.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendedahkan kajian yang menunjukkan secara purata 85.37 % projek yang dilaksanakan oleh kontraktor bumiputera pada tahun 2006 menyalurkan kepada kaum lain. Ini adalah kajian Ketirisan Kontraktor Bumiputera oleh Bahagian Pembangunan Usahawan Kementerian Kerja Raya.

Saya setuju dengan PM yang mengatakan bahawa ia menggagalkan agenda bumiputera yang sangat penting dalam memastikan negara mencapai kemajuan dan kestabilan jangka panjang. Perkara ini berlaku untuk berdekad-dekad.

Jurang sosio-ekonomi wujud. Kita mestilah sentiasa melaksanakan program untuk mengurangkan jurang ini tanpa menjejaskan mana-mana kaum. Tetapi, kita perlu mempunyai pemantauan yang efektif untuk menjayakannya.

Pada tempoh hari, Kerajaan melaksanakan 880 projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-sembilan. Difahamkan bahawa perlantikan kontraktor bagi kabanyakan projek ini adalah bukan melalui tender terbuka. Kerajaan haruslah menyiasat hal ini termasuk kontraktor bumiputera yang mendapatkan projek. Sistem penilaian yang berkesan patut diadakan, agar tidak ada kontraktor yang menyalahgunakan agenda tersebut.

Bila kontrak bumiputera mengalir kepada kuam lain, ini tidak semestinya projek ini akan dilaksanakan dengan sempurna. Ada subkontraktor yang tidak dibayar oleh kontraktor, hingga projek terlambat atau terbengkalai, seperti projek Bangunan Matrade di Jalan Duta, Kuala Lumpur.

Kerajaan wajib mempunyai iltizam dan kemahuan politik untuk membanteraskan penyelewengan tersebut. Semoga Datuk Seri Abdullah dapat mengambil tindakan yang praktikal untuk tujuan ini.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home