Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Saturday, February 10, 2007

Umumkan Pelan Tempatan KL20, 11.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Datuk Bandar mengumumkan Pelan Tempatan, susulan kepada Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 (KL20).

Dr Tan memberi peringatan kepada Datuk Bandar baru Datuk Abdul Hakim Borhan tentang apa yang telah dijadualkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sebelum Datuk Abdul Hakim mengambil alih jawatan itu pada akhir tahun lalu. Jadual itu menetapkan bulan Disember, 2006 untuk menyiapkan Pelan Tempatan yang perlu diwartakan.

KL20 mengandungi 190 dasar dalam pelbagai sektor seperti asas ekonomi dan penduduk, pengangkutan dan alam sekitar. Matlamatnya ialah mewujudkan KL menjadi bandaraya bebunga tropika lagi bercahaya bertaraf antarabangsa. Misalnya, DBKL akan mempromosikan program pengindahan dan landskap di kawasan kediaman, perdagangan dan perindustrian.

Dasar tersebut adalah terpenting sekali. Ia mestilah diterjemahkan kepada Pelan Tempatan. Di dalam sesi rundingan bersama untuk zon strategik Sentul-Menjalara yang meliputi Jinjang dan Kepong, saya membentangkan 19 syor, termasuk pembentukan unit kawasan hijau, LRT dan Monorail di Jinjang, Kepong, Kepong Baru dan Bandar Menjalara, pusat keselamatan, pusat pengurusan trafik, pusat wargamas dan unit orang-orang cacat.

Kita berharap Datuk Bandar dapat mengemukakan Pelan Tempatan dengan secepat mungkin. Pelan ini haruslah diwartakan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home