Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, February 01, 2007

Apakah perbelanjaan untuk Jejambat Kepong (MRR2) 1.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kementerian Kerja Raya mengumumkan jumlah perbelanjaan untuk projek jejambat Kepong (MRR2), termasuk kos bagi projek memperbaiki keretakan tiang-tiang.

Dr Tan mengulas tentang masalah MRR2 pada 1 Feruari, 2007, Hari Wilayah Persekutuan.

Hari ini, wargakota menyambut Hari Wilayah Persekutuan dengan meriah. Pelbagai acara termasuk perbarisan telah diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Perdana Menteri YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi merasmikan pelancaran acara tersebut. Beliau adalah sangat gembira. Tetapi, ada perkara-perkara yang kurang manis seperti cerita MRR2 (Middle Ring Road 2, Kepong).

Tahun lepas, Kementerian Kerja Raya membukakan MRR2 dengan sepenuhnya, iaitu tiga saluran satu hala. Ini bererti kerja untuk memperbaiki keretakan 31 daripada 33 tiang jejambat tersebut sudah siap. Namun, kita masih tunggu Kerajaan memberitahu rakyat apakah sebenarnya yang dibelanjakan untuk MRR2 dan kerja memperbaikinya.

Hakikatnya, terdapat puluhan jejambat yang serupa dengan MRR2 di sepanjang linkaran tengah Kuala Lumpur. Setakat ini, kecacatan teruk belum timbul di jejambat-jejambat lain. Cuma MRR2 Kepong sahaja yang bermasalah.

Pada tahun 2006, Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu menemui YAB PM untuk mengumumkan perlantikan pakar perunding British untuk memperbaiki kecacatan MRR2 dengan harga RM14 juta. Dua minggu kemudian, Kementerian Kerja Raya mendapat kelulusan Kabinet bagi menggantikan pakar perunding British dengan Jerman; jumlah perbelanjaan meningkat kepada RM40 juta. Sekarang, Samy mengakui bahawa kos kerja memperbaikinya adalah RM70 juta.

Ketika YAB mengumumkan projek memperbaiki MRR2 tersebut, kontraktor dikatakan membayar kos itu. Kini, nampaknya, Kerajaan yang membayar dahulu.

Kita hendak mengetahui kos yang sebenarnya untuk MRR2 meliputi perbelanjaan untuk memperbetulkan keretakannya. Siapa yang membayar kerja tambahan itu?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home