Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, February 05, 2007

Kaji semua pangsapuri untuk mengetahui permasalahan lalu mengambil tindakan, 5.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyiasat segala rumah pangsa dan kondominium di negara ini termasuk Mutiara Magna, Kepong, untuk mengenalpastikan permasalahan seperti pengurusan yang kurang baik dan ketiadaan geran strata.

Dr Tan membuat seruan ini di dalam satu sidang media di Kepong pada 4 Feburari, 2007.

Terdapat beribu-ribu rumah pangsa dan kondominium di negara ini. Kebanyakannya menghadapi kemusykilan yang memerlukan langkah-langkah yang efektif dari Kerajaan.

Misalnya, Mutiara Magna, Kepong, mengalami pelbagai kesulitan: ketiadaan sijil kelayakan menduduk dan geran strata, pecah rumah dan kecurian motosikal, tangki besar di tingkat 14 gegar dan berbunyi , alat bomba tidak lengkap, tong sampah terlau kecil, hakisan tebing Sungai Keroh yang dekat dengan bangunan, kolam pembetungan terbuka yang busuk, aerial televisyen yang tidak bagus, hanya kira-kira 500 tempat letak kereta untuk lebih 5,000 penghuni, badan pengurusan dan akaunnya tidak telus dan sebagainya.

Kita sudah mengemelkan mesej ini kepada Bahagian Penguatkuasaan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, sambil mendesak supaya ia mengkaji sama ada semua pangsapuri di negara ini mematuhi undang-undang, seperti Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyelenggaraan dan Pengurusan) 2006 serta Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) (pindaan) 2006. Rakyat Malaysia berkehendakkan masa untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan di rumah pangsa dan kondominium.

Kita memerlukan tindakan yang berkesan selepas kementerian tersebut membuat kajian yang menyeluruh terhadap kesukaran yang didapati di segala rumah pangsa. Ini mengambil masa yang panjang.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home