Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, February 06, 2007

Jawatankuasa pilihan Internet di Parlimen,7.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya ditubuhkan jawatankuasa pilihan untuk Internet, blogging dan dunia maya 2.0 di Dewan Rakyat, untuk mengkaji peraturan atau ketiadaan peraturan bagi Internet, lalu memastikan kebebasan media atau akhbar atau pengucapan.

Dr Tan membuat syor ini dalam ucapannya di forum DAP 'Mendiamkan Dunia Siber - Perbatasan Terakhir?' di Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur pada 6 Februari, 2007.

Perkembangan pesat Internet, blog, dunia maya 2.0 dan sebagainya telah mengubahkan dunia. Ini menyebabkan Kerajaan gelisah. Di sesetengah negara seperti Brazil dan Korea Selatan, ada pengguna Internet dihadapkan ke mahkamah. Di Malaysia, Kerajaan telah mengambil tindakan terhadap segeintir pengguna Internet. Pada akhir ini, dua blogger popular, Jeff Ooi dan Ahiruddin Atan (Rocky Bru), masing-masing telah menerima perintah mahkamah dan saman dari New Straits Times Press (Malaysia) Berhad, akhbar yang berkaitan dengan UMNO.

Blogging sedang berkembang dengan cepat. Ia digunakan oleh pelbagai pihak, termasuk peniaga, dunia korporat dan peguam. Adalah dianggarkan bahawa bilangan blogger bertambah sekurang-kurangnya 75,000 setiap hari di dunia. Di Malaysia, terdapat lebih 8.6 juta pengguna Internet. Kita tidak boleh menentukan bilangan blogger. Ia semakin hari, semakin ramai, tetapi belum sampai ke luar bandar. Namun, pengguna Internet memakai komputer yang lebih kuat semacam 1 gigabyte untuk melegakan kesesakan. Hard Drive 800 gigabyte hingga 1 terabyte dijual di pasaran. Kerajaan memberi perhatian.

Apakah implikasi dan konsekwensi tindakan undang-undang tersebut tentang pengguna Internet termasuk para blogger? Walaupun akta multimedia telah diluluskan di Parlimen pada 1998 kerana motivasi komersil, Kerajaan berfikir bagaimana ia mengatasi janji untuk tidak ada penapisan Internet. Selagi Kerajaan mengotakan janji, ia merupakan satu insentif bagi pelabur asing.

Apakah nilai yang letakkan oleh Kerajaan ke atas sesuatu blog popular yang memuatkan perkara yang tidak cenderung kepada pemerintah? Apakah peraturan yang akan dikenakan terhadap Internet, sebelum blogging dapat mempengaruhi ramai pengundi ?

Kita berkehendakkan jawatankuasa pilihan di Dewan Rakyat untuk mengkaji peraturan atau ketiadaannya dalam Internet. Jawatankuasa ini perlu mengemukakan laporannya di antara enam hingga 12 bulan. Ia seharusnya tidak mengikut jejak jawatankuasa perpaduan yang belum membentangkan laporannya selepas satu tahun.

Kita mahu jawatankuasa pilihan Internet bukan sahaja di Parlimen, bahkan juga jawatanakuasa yang seruapa di seluruh negara untuk rakyat membincangkan apakah jenis Internet yang dikehendaki? Apakah kebebasan media atau akhbar atau pengucapan? Apakah peraturan Internet atau ketiadaannya?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home