Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, November 06, 2006

Kelulusan peruntukan kerajaan yang lewat

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong merayu kepada Kerajaan supaya mengkaji masa yang diperlukan untuk meluluskan peruntukan bagi projek-projek pembangunan dan lain-lain dalam masa yang munasabah.

Dr Tan mengemukakan soalan tambahan pada 6 November, 2006, di Parlimen ketika Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri menjawab soalan mengenai kelemahan dalam sistem penyampaian dalam Rancangan-Rancangan Malaysia Ke-8 dan 9.

Aduan yang kita sering terima ialah kekurangan sistem tender terbuka dan kelulusan peruntukan projek yang lewat. Indeks Transparency International (TI) untuk Malaysia telah turun dari 5.1 poin ranking 39 dari 159 negara kepada 5.0 poin ranking 44 dari 163 negara. Walaupun indeks ini bukan sempurna dan jumlah bilangan negara dalam tafsiran bertambah sedikit, tahap pencapaian Malaysia adalah tidak tinggi.

Daripada bajet-bajet 2006 dan 2007, perbelanjaan pembangunan adalah RM35.5 bilion dan RM46.5 bilion masing-masing. Kelulusan peruntukan di jabatan-jabatan adalah lewat, kadangkala sehingga hujung tahun. Saya berharap Kerajaan mengkaji setakat mana kelewatan peruntukan sampai ke sasaran serta cara-cara untuk mengatasinya.

Kita menekankan bahawa 880 dan lain-lain projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 mestilah dilaksanakan melalui tender yang benar-benar terbuka, bukan hanya tender terbuka dalaman sahaja. Dengan tender yang terbuka dan kelulusan peruntukan dalam masa yang munasabah serta faktor yang lain, barulah kita dapat menyaksikan pelaksanaan projek yang berkesan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home