Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, December 07, 2011

Mengatasi kerenah birokrasi & penyelewengan

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, JPA, Tan Sri Abu Bakar Abdullah membantu mengatasi kerenah birokrasi dan kecurangan di sesetengah jabatan.

Pemberian pembalasan dan ganjaran kepada kakitangan yang rajin dan berkebolehan adalah munasabah. Usaha mengalah kerenah birokrasi dan kecurangan membawa manfaat kepada khalayak ramai.

Pada 8.12.2011, Dr Tan mengulas kenyataan Ketua Pengarah JPA mengenai cara beliau menangani kenaikan gaji dan pangkat kakitangan perkhidmatan awam.

Semalam, pengumuman Tan Sri Abu Bakar menarik perhatian ramai. Skim Gaji Baru yang boleh menghadiahkan kakitangan yang berkerja kuat dan berbakat memang mendatangkan kebaikan. Jika 1.3 juta kakitangan kerajaan lebih rajin dan berdedikasi, masyarakat menyambut menguntung.

Kami membangkit keberkesanan dan birokrasi jabatan-jabatan kerajaan di Dewan Rakyat. Kami akan terus berbuat demikian kerana pengawalan perkhidmatan awaam adalah penting.

Sambil mengurniakan pembalasan kepada mereka yang benar-benar bekerja, kita perlu melihat sikap dan keberkesanan jabatan-jabatan. Misalnya, Projek Bersih Biometrik mendaftarkan lebih dua juta pekerja asing. Kita masih tidak mengetahui bilangan pendatang tanpa izin, PATI. Di bawah Bersih, birokerasi dan kekangan menyusahkan orang awam.

Semua pihak mestilah berusaha untuk mengatasi kecurangan tersebut. Semoga Tan Sri Abu Bakar boleh membantu.

Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home