Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, October 10, 2011

Apakah cara untuk mengadakan karnival kesihatan?

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai menjelaskan cara yang akan digunakan untuk melaksanakan karnival kesihatan nasional untuk mengurangkan tempuh menunggu bagi para pesakit yang memerlukan pembedahan.

Dari mana beliau dapat mengumpulkan pakar-pakar bedah dan bius untuk satu hari karnival yang bermula di Sarawak? Kita nampak pembedahan beramai-ramai untuk penyakit mata, katarak, di satu tempat kerana jagaan selepas pembedahan tidak panjang.

Pada 10.10.2011, Dr Tan menarik perhatian YB Liow setelah beliau mengumumkan hasratnya untuk mengadakan karnival kesihatan nasional kerana para pesakit menunggu dengan lama untuk pembedahan di hospital awam.

Para pesakit yang berkehendakkan pembedahan menyambut kenyataan menteri dengan harapan. Semoga beliau dapat menunaikan janjinya dengan teratur agar harapan ini boleh tercapai.

Bagi karnival itu, YB Liow mestilah pinjam pakar-pakar bedah dan bius dari hospital-hospital di negeri lain. Jika mereka berkumpul misalnya di Sarawak untuk satu hari, apakah alternatif untuk hospital mereka? Karnival seumpama ini harus diuruskan dengan berhati-hati.

Kita diberitahu bahawa tujuan karnivalnya ialah untuk mengurangkan tempuh menunggu bagi pembedahan dari 32 minggu kepada 12 minggu. Tempuh ini berbeza dari hospital ke hospital. Menteri patut memberitahu bilangan pesakit yang sedang menunggu untuk pembedahan di seluruh negara.

Angka Kerajaan ialah terdapat 620 pakar bius di hospital awaam dan swasta, iaitu 1:40,000 orang berbanding dengan 1:10,000 di negara maju. Walaupun Majlis Perubatan Malaysia memantau kualiti para doktor, kita bimbang doktor-doktor pakar bius yang bakal dilatih dan diambil dari luar negeri kurang standardnya.

Bajet 2012 memperuntukkan RM16 bilion bagi kesihatan. Selain gula-gula yang dihulurkan untuk mengambil hati sesetengah rakyat, apakah jenis perbelanjaan yang telah dibekukan di hospital-hospital? Adakah pembekuan ini menjejaskan masa untuk pembedahan dan lain prosedur?

Tan Seng Giaw


0 Comments:

Post a Comment

<< Home