Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, October 31, 2011

Kementerian Perumahan mesti memantau Badan Pengurusan Bersama, JMB, untuk bangunan tinggi.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan meningkatkan kawalan ke atas Badan Pengurusan Bersama, JMB, di bangunan-bangunan tinggi untuk kediaman.

Pada 31.10.2011, Dr Tan mendengar jawapan dari Timbalan Menteri Perumahan mengenai JMB bangunan tinggi termasuk unit-unit kos rendah dan sederhana serta kondominium untuk para penduduk di bandar-bandar.

Masyarakat berkembang. Ramai berhijrah ke bandar. Pembinaan bangunan tinggi adalah salah satu cara untuk tempat tinggal. Bilangan bangunan tinggi bertambah. Menurut timbalan menteri, dari 1,886 pemaju di KL, 538 JMB telah ditubuhkan untuk menguruskan bayaran pengurusan, bil-bil elektrik dan air serta sampah-sarap.Terdapat lebih 2,000 JMB di seluruh negara.

Selain daripada JMB masih tidak wujud di sesetengah bangunan tinggi untuk kediaman, pelbagai masalah timbul dengan JMB. Misalnya, ia tidak berkesan dan para penduduk tidak mmembayar fi pengurusan.

JMB di Kepong juga menghadapi pelbagai masalah. Misalnya, JMB di Kondo Kestana, Kepong, dianggotai oleh para penduduk yang mempunyai kerja masing-masing. Maka,ia mengupah pekerja-pekerja. Contohnya, eksekutif akaun Noor Salida Ahmad telah memalsukan dokumen dan mencuri wang RM253,000. Polis sedang menyiasat kes ini.

Lebih lima tahun yang lepas, Kementerian Perumahan membentangkan rang-undang JMB di Dewan Rakyat. Kami menyuarakan kesulitan yang akan dihadapi termasuk keberkesanan JMB.
Kementerian haruslah mengawal JMB dengan ketat bagi kepentingan para penghuni.

Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home