Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, October 04, 2011

Iltizam politik dan tindakan memperkukuhkan ekonomi Malaysia

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mempercayai bahawa negara ini mestilah mempunyai iltizam politik dan tindakan serta langkah-langkah yang sesuai untuk mempertahankan ekonomi Malaysia daripada kesan kemorosotan ekonomi dunia.

Pada 4.10.2011, Dr Tan mengulas jawapan Perdana Menteri YAB Datuk Seri Nazib ke atas soalannya di Dewan Rakyat mengenai langkah-langkah Kerajaan untuk memperkukuhkan Malaysia terhadap kemerosotan ekonomi dunia dan anggaran pertumbuhan ekonomi 6% tahun ini.

Pergolakan politik tak tertentu,

Perdana Menteri tetap dipujuk;

Di dalam bangunan baru,

Pemimpin BN masih merajuk.

(Dewan Rakyat sedang diperbaiki. Bagi kira-kira dua tahun ini, para ahli bersidang di dewan sementara di belakang dewan sedia ada; ia telah diubahsuaikan.)

Ekonomi dunia berada di peringkat bahaya. Zon Euro sedang mengalami krisis dan ekonomi Amerika Syarikat adalah tidak cerah. Ini membawa kesan ke atas Malaysia. Adakah Kerajaan Pusat bersedia menghadapi cabaran ini?

YAB menegaskan bahawa negara ini mempunyai kekuataan daya tahan dan asas-asas ekonomi yang mampan serta perancangan Kerajaan. Dalam tempoh separuh pertama 2011, ekonomi negara mencatat pertumbuhan 4.4%. Menurutnya, pertumbuhan bagi tempuh separuh kedua 2011 dijangka lebih baik disokong dengan permintaan domestik dan pelaburan.

Ketika pembentangan Bajet 2012 pada 7.10.2011, YAB akan menjelaskan beberapa usaha dan initiatif termasuk projek-projek di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP). Ini adalah pandangan Kerajaan.

Defisit bajet Kerajaan lebih 6% adalah terlalu tinggi. Defisit ini harus dikurangkan misalnya kepada 4.4%.

Hanya dengan integriti, iltizam politik dan tindakan serta langkah-langkah sesuai, barulah ekonomi negara dapat diperkukuhkan untuk menghadapi cabaran ekonomi dunia yang berada di peringkat bahaya.

Tan Seng Giaw



0 Comments:

Post a Comment

<< Home