Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, October 19, 2011

Ketelusan Projek keretapi Padang Besar ke Singapura

Timbalan Pengerusi Kebangsaan dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengulangi bahawa Kementerian Pengangkutan mestilah telus dan akauntabel terhadap Projek Keretapi (Mobile Train) dari Padang Besar ke Singapura, termasuk setakat mana tender projek itu terbuka dan kesesuaian dengan sistem rel di Thailand serta jumlah perbelanjaannya.

Pada 20.10.2011, Dr Tan mengulas kenyataan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha mengenai projek yang akan disiapkan pada 2016.

Sistem keretapi laju dari Yun Nan, China, melalui Nong Kai, Utara Thailand ke Song Khra, Padang Besar sampai ke Singapura sering desebutkan. Kerana pelbagai faktor, ia belum dilaksanakan. Baru-baru ini, Thailand dikhabarkan merunding dengan China untuk membina rel bagi keretapi laju dari Nong Kai ke Song Khra. Ia dianggar menelan belanja lebih US$8 bilion.

Sistem rel di Malaysia adalah tidak cocok dengan sistem rel di Thailand. Jika matlamatnya untuk mewujudkan keretapi laju dari China ke Singapura, maka sistem rel China, Thailand, Malaysia dan Singapura haruslah disesuaikan.

Projek keretapi dari Padang Besar ke Singapura telah dilaksanakan berperingkat. Misalnya, fasa dari Ipoh ke Rawang telah diselesaikan. Ia menimbulkan pertikaian tentang kosnya. Pada satu ketika, KTM hendak membeli keretspi terpakai dari Sepanyol. Tetapi, transaksi ini dibatalkan lantaran bantahan umum.

Kementerian patutlah memberitahu rakyat apakah sebenarnya telah berlaku dengan projek tersebut. Adakah ia sepadan dengan sistem keretapi laju di Thailand? Keretapi lambat atau laju? Apakah anggaran jumlah perbelanjaan?

Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home