Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Saturday, December 10, 2011

Harap Kementerian Perumahan membantu mengatasi masalah di Green View Apartment, Kepong.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan membantu para penghuni di Pangsapuri Green View, Taman Pusat Kepong, mengatasi pelbagai masalah termasuk penyelenggaraan.

Pada 11.12.2011, Dr Tan melawat Pangsapuri Green View untuk mendengar aduan para penduduk.

Malaysia mempunyai beribu-ribu pangsapuri dan kondominium,sama ada swasta atau awam. Semua memerlu pengurusan yang berkesan. Pada akhir ini, lebih 2,000 Badan Pengurusan Bersama (PMB) telah ditubuh di seluruh negara. PMB memungut bayaran penyenggara dari setiap unit, untuk memberi perkhidmatan seperti keselamatan, pembersihan, pemungutan sampah dan tempat letak kereta.

Ada PMB yang berjalan dengan baik dan ada yang kurang elok. Para penghuni bersungut mengenai bayaran. Sesetengahnya tidak membayar. Jika tidak menerima bayaran dari penghuni, JMB susah berfungsi. Pangsapuri Green View yang mempunyai kira-kira 1,000 unit menghadapi kebuntuan bebrapa tahun. PMB memungut bayaran RM65. Kini, ia hendak naik kepada RM85. Para penghuni tidak puas hati dengan perkhidmatannya, maka sebahagiannya tidak mahu membayar.Berbilang hal termasuk keselamatan, tempat letak kereta, pembersihan, sampah-sarap, meter air dan elektrik serta alam sekitar tidak dapat diurus dengan baik.

Kami seringkali membangkitkan isu pangsapuri dan kondominium di Dewan Rakyat. Kementerian Perumahan meminda undang-undang agar pelbagai hal boleh diatasi. Semoga ia boleh menolong para penduduk di Geen View.

Kami pernah memberitahu Kementerian Perumahan bahawa PMB tidak akan menyelesaikan semua hal, tertutamanya di pangsapuri sederhana ke bawah. Kami berhubung dengan Kementerian tentang masalah di Green View.

Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home