Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, June 03, 2009

Gunakan sistem tender terbuka antarabangsa untuk melantik kontraktor.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya Kementerian Kerja Raya menggunakan sistem tender terbuka yang diterima antarabangsa untuk melantik kontraktor dan perunding pembinaan bagi projek-projek awam.

Pada 4.6.2009 Dr Tan memberi pandangan terhadap keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Terengganu, yang berlaku pada 2.6.2009. Satu program sukan telah diaturkan untuk keesokan hari.

Stadium itu disiapkan pada April, 2008. Ia menelan belanja RM292 juta. Sukan Malaysia (Sukma) telah dilangsungkan di situ hampir satu tahun yang lalu.

Dengan konsep Satu Malaysia, Kerajaan tentu boleh mengamalkan sistem tender terbuka yang dipakai oleh negara-negara maju. Saya berharap Perdana Menteri YAB Datuk Seri Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin mempunyai iltizam untuk berbuat demikian.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri mengatakan bahawa Kabinet telah mengarahkan Kementerian tersebut mengetatkan prosedur pelantikan kontraktor dan perunding pembinaan. Beliau hendak melihat kualiti, professionalisme dan kemampuan para kontraktor diberikan penekanan yang lebih tinggi. Semoga semua ini dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Cara-cara perlantikan kontraktor dan perundingnya memang menimbulkan syak wasangka. Misalnya, pelbagai peristiwa berlaku di projek-projek bermasalah seperti MRR2 Kepong, Bangunan Matrade di Jalan Duta, Kuala Lumpur, projek Tebatan Banjir di Jinjang, projek Zon Bebas PelabuhanKlang (KPFZ), Wang rakyat diperbazirkan.

Meskipun kerajaan negeri telah menubuhkan satu pasukan penyiasat, ia tidak mencukupi. Yang pentingnya, pakar-pakar bebas perlu dilantik untuk mengkaji punca keruntuhan tersebut.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home