Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, July 15, 2008

Rombak sistem mengutip maklumat polis

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya sistem memungut maklumat polis dirombak agar maklumat perisikan yang didapati boleh membayangkan keadaan yang sebenar.

Dr Tan membuat seruan ini ketika sidang media di ruang legar parlimen pada 15.7.2008 untuk menjawab tuduhan Menteri Dalam Negara YB Datuk Seri Syed Hamid Syed Albar mengenai mesyuarat Pakatan Rakyat pada 9.7.2008. Pada sidang itu, Penasihat Kebangsaan DAP YB Lim Kit Siang dan Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng mengesahkan bahawa mereka tidak hadir di mesyuarat tersebut yang kononnya berlangsung di ibu pejabat PKR pada 9.7.2008.

Dari 12 hinga 14 Julai, 2008, polis mengadakan sekatan jalan di jalan-jalan yang menuju ke bangunan parlimen di Kuala Lumpur. Ini mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kesukaran rakyat.

Pada 14.7.2008, YB Syed Hamid mengatakan bahawa tindakan polis itu adalah munasabah; ia beteraskan kepada perisikan yang dikutip. Menurutnya, blog-blog yang memanggil orang untuk berkumpul di parlimen adalah 1626.blogspot.com and zul4kulim.blogspot.com. Kedua-dua blok ini tidak berasal dari Pakatan.

Beliau menekankan bahawa maklumat juga dipungut dari mesyuarat Pakatan yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9.7.2008 di ibu pejabat PKR. Menrutnya, mesyuarat itu dihadiri oleh beberapa pemimpin termasuk Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Naib (Timbalan) Pengerusi Kebangsaan DAP Dr Tan Seng Giaw dan bendahari PAS Dr Mohd Hatta Ramli.

Pada hari tersebut, saya berada di Dewan yang mulia pada siang dan di kawasan Kepong waktu malam. Ini jelas menunjukkan Menteri Dalam Negara tidak bercakap yang benar. Beliau patut menyiasat punca kesilapan ini, lalu menarik balik tuduhannya dan meminta maaf kepada rakyat kerana kesulitan tiga hari dari sekatan jalan. Tindakan polis itu adalah melulu. Apakah maklumat perisikan yang sebenarnya yang mendorong tindakan berkenaan? Kerajaan perlu mengkaji sistem mengutip maklumat untuk mengetahui integriti dan kecekapannya. Sistem ini patut dirombak.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home