Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, July 01, 2008

Integriti, mas'uliah,luaskan bakul mata wang & gunakan rizab dengan baik.

TimbalanPengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya tahap integriti dan mas'uliah dalam pentadbiran diperingkatkan untuk menjayakan Rancangan Malaysia Ke-9 (RMKe-9). Bakul mata wang yang dikaitkan dengan ringgit mestilah diperluaskan dan rizab negara digunakan dengan hemah untuk masa hadapan.

Saya bangunan untuk mengambil bahagian di dalam perbahasan ini dengan perasaan campuran. Pada teorinya, lima Teras Utama Misi Nasional bercita baik seperti menambah nilai dalam ekonomi dan meningkatkan kualiti hidup. YAB PM menyeru supaya rakyat bersama-sama mendokong usaha untuk membina Malaysia sebagai sebuah negara dan makmur, progresif, adil, berdaya tahan dan berdaya saing. Kalau itulah matlamat yang akan tercapai, kita mestilah menyokong.

Pada praktisnya, kita melihat kelemahan-kelemahan. Misalnya, pelaksanaannya mestilah dipertingkatkan; keamanahan dan mas'uliah (kebertanggungjawaban)--integriti--harusnya wujud.

Manis sungguh tebu seberang,
Dari akar sampai ke pucuk;
Manis sungguh mulut orang,
Terkena tipu di dalam pujuk.

Apakah harapan rakyat tentang RM Ke-sembilan?
Pelaksanaannya hendak dijalan dengan berkesan.

Nilai yang dimimpi oleh masyarakat berbilang bangsa
Ialah langkah-langkah yang adil dan saksama.

Perkara dinampak sebagai salah satu halangan
Prestasi pelaksanaan RM ke-9 kurang kelihatan.

RMKe-9 memerlukan pentadbiran yang bersih, cekap, berintegriti dan mas'uliah.
Pentadbiran sedemikian dikehendakkan untuk menjayakan lima Teras Utama RMKe-9.

Kaji semula keadaan mata wang ringgit

Ringgit Malaysia masih dikaitkan dengan Dolar Amerika (USD) yang merupakan mata wang antarabangsa untuk lebih 50 tahun. Krisis subprime, kejatuhan nilai USD dan kelembapan ekonominya mempengaruhi dunia termasuk Malaysia.

Euro telah muncul sebagai mata wang yang mempunyai pengaruh kerana ia stabil dan GNP European Union adalah 20-25% GNP dunia. Saya tidak tahu sama ada mata wang antarabangsa yang lain akan timbul. Malaysia haruslah mengkaji cara-cara yang sesuai untuk berkaitkan ringgit dengan lebih banyak mata wang termasuk Euro--mempelbagaikan bakul mata wang.

Mempergunakan rizab luar Malaysia dengan baik

Rizab Malaysia adalah USD98 bilion. Ia adalah 12 yang terbesar di dunia. Rizab China USD 1,500 bilion, Hong Kong dan Singapura masing-masing hampir USD160 bilion.

Dalam 40 tahun ini, Norway yang sangat kaya dengan minyak mentah dan gas di North Sea, mempunyai rizab yang tinggi. Ia melabur wang ini dengan berhati-hati, sehingga ia muncul sebagai salah satu negara yang terkaya di dunia. Malaysia patutlah mendapat iktibar dari Norway, lalu mempergunakan rizab kita dengan berwaspada. Saya berharap Kerajaan boleh menerangkan kepada Dewan bagaimana rizab ini dipergunakan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home