Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, April 05, 2012

Jawatankuasa Pilihan Khas Memantau Pelaksanaan Syor-Syor PSC

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesakkan supaya Jawatankuasa Pilihan Khas ditubuhkan untuk memantau pelaksanaan syor-syor Laporan PSC.


Sumber manusia dan kewangan SPR mestilah dipertingkatkan agar ia dapat melaksanakan urusan dan syor-syor PSC dengan berkesan. Tambahan bilangan kakitangan SPR patut diumumkan sekarang.

Pada 5.4.2012, Dr Tan mengambil bahagian di dalam perbahasan perbekalan tambahan 2012 di peringkat jawatankuasa B4 tambahan RM48,770,200 untuk menampung kos urusan pilihanraya.

Perbelanjaan tambahan tersebut telah digunakan untuk pilihanraya kecil di Dewan Undangan Negeri Tenang, Johor, Merlimau dan Kerdau, PRU Dewan Undangan Negeri Sarawak ke-10 serta persediaan awal Pilihanraya Umum Ke-13.

SPR telah berusaha menjalankan tugasnya. Tetapi, terdapat kelemahan-kelemahan. Misalnya daftar pemilih disyaki tidak bersih dan kekurangan kakitangan SPR, dan bukan negara diberi hak mengundi.

Dua hari yang lepas, kerana tersinggung perasaan, usul Laporan PSC telah diluluskan tanpa perbahasan. Memang pelbagai perkara timbul. Laporan yang diluluskan ada 18 syor. Saya berharap 4 syor Laporan Minoriti boleh diterima oleh SPR. Ini boleh bantu mengurangkan kelemahan-kelemahan yang dihadapi oleh SPR termasuk daftar pemilih dianggap tidak bersih dan bukan warganegara disyaki menjadi pengundi.

Laporan Majoriti boleh menjadi Laporan Minoriti da sebaliknya.

Pihak sebelah sana laksana katak, sedikit hujan banyak bermain. Pada zahirnya, ahli-ahli YB menyebut demokrasi yang meliputi proses pilihanraya yang adil dan saksama dan daftar pemilih yang bersih. Pada batinnya, semua patut mempunyai semangat yang tulen.

YB Padang Rengas, sebagai menteri, mengatakan Kabinet akan membincangkan hal ditubuhnya jawatankuasa untuk mengawal pelaksanaan syor-syor PSC. .Saya berharap perkara ini terus dibangkitkan. YB berlagak laksana lembu dogol, tak boleh ditanduk hanya disondol.

YAB Perdana Menteri mengatakan Kerajaan juga mahu pilihanraya yang bersih dan adil dan ia tidak mahu dipilih berdasarkan penipuan (election fraud). Kita setuju. Tindakan berkesan perlu diambil.

PSC khas haruslah ditubuhkan untuk mengawalselia pelaksanaan syor-syor Laporan PSC. Sumber manusia dan kewangan mestilah dipertingkatkan bagi SPR.

Tan Seng Giaw

Tan Seng Giaw



0 Comments:

Post a Comment

<< Home