Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, November 08, 2005

Siapa dapat menyenggara taman awam dan pusat sukan dengan berkesan di Malaysia?

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP Dr Tan Seng Giaw minta Jabatan Perdana Menteri membantu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur membina dan menyelenggara taman-taman awam dan pusat sukan di Kuala Lumpur dan juga di seluruh negara.

Dr Tan mengemukakan memorandum pada 11 November, 2005, kepada Jabatan Seni Taman dan Rekreasi, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk menggalakkan badan itu mempertingkatkan usahanya bagi mewujudkan KL sebagai bandaraya taman tropika dan bercahaya antarabangsa.

Penyelenggaraan taman awam dan pusat sukan di seluruh negara menimbulkan kelemahan termasuk di KL. DBKL berusaha: ada yang baik seperti bunga-bunga di Taman Tasik Perdana dan ada yang kurang seumpama trak bergetah yang rosak di Taman Kiara dekat Taman Tun Dr Ismail serta rumput-rampai dan sampah-saraf di Padang Besar Jinjang Utara.

Yang mendukacitanya ialah Taman Tasik Menjalara yang popular. Berpuluh juta ringgit telah dibelanja di taman itu. Konsep tandas mewah adalah munasabah--rakyat perlu sedar tentang betapa pentingnya tandas yang bersih dan teratur. Tetapi, penyelenggaraannya mestilah diperbaiki.

Rumput-rampai di taman-taman mestilah dipotong mengikut jadual. Tasik yang kering-kontan patut diatasi. Walaupun hujan hampir setiap petang ketika musim ini menurunkan sedikit air di tasik, tetapi punca air haruslah dicari. Mungkin, dari atas bukit Menjalara ini, pam khas boleh digunakan untuk mnyedut air bawah tanah.

Projek pusat sukan di Taman Menjalara ini terbengkalai. DBKL mestilah memberitahu wargakota mengapa projek ini dibiarkan beberapa tahun ini? Berapa jumlah kerugian?

Tahun ini, peruntukan bagi Taman Tasik Perdana dan Taman Permaisuri adalah RM3.3 juta. Bagi taman-taman yang lain di KL adalah RM4.8 juta. Keberkesanan penyelenggaraan wajib dipertingkatkan.

Dr Tan Seng Giaw
Ahli Parlimen Kepong

1 Comments:

At 6:33 AM, Blogger Ringgit Me said...

I stay in Menjalara and agreed to what you said. Fortunately, the lake is now filled with rain water. I hope it remained filled. This is a great park and it will be sad to see it in disrepair.

 

Post a Comment

<< Home