Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, October 25, 2005

Minta Jakim menafsirkan erti azan dalam al-Quran

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong menyeru supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memberi tafsiran beberapa surah al-Quran mengenai lafaz azan.

Pada 27 September, 2005, saya telah membangkitkan aduan bukan Islam dalam Dewan tentang azan yang terlalu nyaring terutamanya waktu Subuh. Kemudian, sesetengah akhbar memuatkan berita ini dengan tajuk seperti 'Rakyat jangan bangkit isu azan' (Berita Harian).

Pada 30 September, 2005, Berita Harian mengatakan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri menolak persepsi Ahli Parlimen, Tan Seng Giaw yang mendakwa laungan azan menjatuhkan imej Islam serta mengganggu penduduk setempat sehingga menyebabkan anak kecil beragama lain terganggu adalah tidak berasas.

Pada 28 September, 2005, The Star, bertajuk 'House astir over 'azan' proposal'. Ia memuatkan:"I (Dr Tan Seng Giaw) have received complaints from people in my constituency, which has a majority of non-Muslims, that the azan for subuh (dawn) prayers is too loud and wakes them up abruptly. I hope the Government will regulate this, " he said to objections and shouts from several MPs.

Hari ini (25 Oktober, 2005), ketika membahaskan peruntukan bagi Jabatan Perdana Menteri seumpama RM225,905,000 untuk Jakim, saya minta jabatan itu menafsirkan lafaz azan yang lahir daripada mimpi dan wahyu.

Azan adalah al-i'lam atau an-nida. Saya berharap Jakim dapat menafsirkan azan yang terkandung di dalam Surah al-Taubah, Surah al-Haj, ayat 27, Surah al-Maidah, 58, Surah al-Isra,110 dan Riwayat Bukhari dan Muslim.

Surah al-Haj 27: "Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadah haji..." Surah al-Maidah,58:" Jika kamu dipanggil untuk sembahyang..... Surah al-Isra, 110: "Katakan (wahai Mohamad):'Serulah nama 'Allah' atau nama 'al-Rahman' yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia.' Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyang, juga jangan engkau perlahankan dia, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu." (Tafsiran Pemimpinan al-Rahman kepada Pengertian al-Quran.)

1 Comments:

At 11:15 PM, Blogger Adhadi Mohd said...

This comment has been removed by the author.

 

Post a Comment

<< Home