Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, October 07, 2005

pemberian permit import kereta, AP,dan Rafidah

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datin Paduka Rafidah Aziz mestilah datang ke Parlimen dengan lebih kerap untuk menjawab soalan dan untuk memahami perasaan ahli-ahlinya.

Komen Dr Tan Seng Giaw, Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong mengenai isu AP selepas Rafidah menjawab soalan AP selama 45 minit di Dewan pada 4 Oktober, 2005.

Setelah beberapa minggu kontroversi AP, akhirnya Rafidah muncul di Dewan. Ketika itu, ramai orang mengumpul di dalam dan luar Dewan untuk mendengar penjelasan beliau. Walaupun, di dalam temubual akhbar, beliau mengatakan bahawa semua soalan sudah dijawab, tetapi ramai merasa bahawa ada yang belum selesai lagi.

Menteri itu mestilah menerangkan kesan pemberian AP sejak 1970. Adalah amalan ini telah mencapai matlamatnya, iaitu, membantu orang Melayu menceburkan diri di dalam bidang automotif? Apakah kesan negatifnya?

AP seperti ini bukan sahaja untuk kereta bahkan juga bagi keluli dan sebagainya. Kita hendak mengetahui keadaan seumpama pemgimportan besi keluli. Adakah AP keluli disalahgunakan?

Meskipun Rafidah sering menjelaskan bahawa beliau sibuk dengan urusan di luar negara, para ahli Dewan melihat YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi masih dapat meluangkan masa untuk menghadiri Dewan. Mengapa Rafidah tidak boleh berbuat demikian?

YAB boleh memberi nasihat kepada Rafidah bagaimana beliau dapat mengaturkan masa bagi menghadiri Dewan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home