Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, October 18, 2005

Apakah terjadi dengan nasihat konsultan untuk menjadikan jajambat Kepong kalis air?

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP meminta Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu menjelaskan mengapa Jabatan Kerja Raya (JKR) tidak mengikut nasihat Halcrow, konsultan British, untuk mencegah air hujan daripada meresapi ke dalam keretakan tiang-tiang jejambat Kepong.

Pada 17 Oktober, 2005, beberapa menteri hadir di dalam Dewan untuk menjawab solan-soalan ahli-ahlinya. Ini adalah menggalakkan. Samy menerangkan perkara-perkara yang dibangkitkan di dalam perbahasan Bajet 2006 peringkat dasar seperti Lebuhraya Kuala Lumpur--Putrajaya, Lembaga Jurutera dan jejambat Kepong.

Projek Pakej 11A, Jalan Lingkaran Tengah (MRR2) (jejambat Kepong), bermula pada 1999. Setakat ini, sekurang-kurangnya lapan konsultan asing telah dijemput untuk rekabentuk dan kemudian keretakannya yang dilihat sejak Ogos 2000.

Setelah dibuka ke trafik untuk enam saluran jejambat tersebut, ia ditutup oleh JKR pada 8 Ogos, 2004, menyebabkan kesesakan yang teruk. Apakah kriteria untuk penutupannya? Siapa yang telah membuat tafsiran?

Pada 12 Ogos, 2004, pakar United Kingdom, Halcrow, telah dilantik, diikuti dengan pembukaan semula jejambat itu pada 12 November, 2004 untuk hanya empat saluran sahaja. Menteri Kerja Raya mengatakan JKR menurut nasihat pkar itu. Pada 26 Januari, 2005, konsultan berkenaan menemui kimia ettringite di dalam keretakan tiang-tiang jejambat. Syarikat itu mencadangkan supaya JKR menjadikan jejambat kalis air kerana kimia luar biasa itu memerlukan air. Dengan air, ia dapat berkembang , mengakibatkan keretakan yang serius.

Selepas lebih lapan bulan cadangan kalis air dibuat, JKR belum mengambil tindakan. Apakah sebabnya?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home