Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, January 27, 2013

Memperbaiki keberkesanan penyelenggaraan pangsapuri

Ahli parlimen Kepong menyeru supaya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mempertingkatkan keberkesanan penyelenggaraan pangsapuri-pangsapuri, terutamanya Badan Pengurusan Bersama (JMC).

Beberapa tahun ini, bilangan bangunan tinggi termasuk pangsapuri telah menambah. Maka, Kerajaan terpaksa menggubal undang-undang untuk memantau pengurusan bangunan-bangunan ini. Misalnya, setiap pangsapuri dikehendakki menubuhkan JMC: ada penghuni yang membayar sumbangan setiap bulan. Ada yang tidak. Sebab itu, JMC tidak mempunyai wang untuk mengendalikan bangunan.

Blok-blok A, B dan C, Taman Fadason, Jinjang Utara, menghadapi pelbagai masalah, kebocoran tingkat 18, bekalan air dan elektrik, kekurangan tempat letak kereta,jenayah dan kesihatan. Tidak lama lagi, bekalan air dan elektrik akan dipotong semula.

Kami telah memberitahu DBKL mengenai permasalahan tersebut. Kami akan menyusul.

Pada bulan Disember yang lepas,Dewan Rakyat telah meluluskan Rang Undang-Undang untuk meminda Akta Kerajaan Tempatan, terutamanya untuk memperbaiki JMC. Kami akan memantau setakat mana pindaan tersebut dapat dikuatkuasakan. Adakah DBKL mempunyai keyakinan terhadanya semacam Menteri Perumahan?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home